Ereveld Den Haag

Teken hier de petitie!

UPDATE 26-02-2022: RTV Discus. Zaterdag Live. Klik aan za 26-feb-2022. Vanaf tijd 09:21. Ereveld is politiek agendapunt geworden en daarmee staat het op de agenda!

UPDATE 06-02-2022: Hart voor Den Haag is de enige partij die voor het ereveld Den Haag is! Zie hier het volledige verkiezingsprogramma 2022-2026:

Stem Hart voor Den Haag op 14, 15 of 16 maart 2022!

16-12-2022: De gemeenteraad Den Haag heeft het initiatiefvoorstel “Gevallen soldaten behandelen met eer!” verworpen. Het zou te lastig zijn en het zou bij het Ministerie van Defensie liggen. Beide argumenten stellen wij ter discussie. Onder leiding van Anno Fekkes van D66 is het voorstel getorpedeerd met een motie die het preadvies van de coalitie overneemt om dit initiatief te verwerpen. Het stadsbestuur had de gelegenheid om het goede voorbeeld te geven en de vicieuze cirkel van deze historische dwaling te doorbreken. Ze kozen ervoor om het niet te doen. Daags voor de vergaderingen appte Anno Fekkes de initiatiefnemer nog met de vraag: waar gaat het eigenlijk over? Ik moet me er nog in verdiepen. Stuur me de hoofdlijnen. Wethouder Hilbert Bredemeijer beweerde dat er meerdere gesprekken waren gevoerd met de projectgroep maar dat de uitkomsten van de gesprekken niet gewenst waren. Dit is niet waar. Na de aanbieding van het rapport van de projectgroep zijn er geen gesprekken geweest. De projectgroep heeft een vervolgplan opgesteld en zal de vervolgacties gaan uitvoeren.

2-12-2021: Behandeling preadvies op het inititatiefvoorstel door de commissie leefomgeving. Zie de stukken op de site van de gemeente Den Haag.

24-09-2021: Hart voor Den Haag/Groep de Mos diende het initiatiefvoorstel “Gevallen soldaten behandelen met eer!” in.

In Den Haag ligt een militair erehof met waarschijnlijk 167 gesneuvelde militairen uit de meidagen van 1940. Dit is qua aantal het grootste erehof van Nederland maar qua oppervlakte het kleinste. Het is totaal onbekend wie er daadwerkelijk ligt en ze zijn zonder militaire eer begraven. Het was namelijk een noodgraf en het is een massagraf. Wij pleiten voor opgraven, identificeren en herbegraven, met militaire eer, in individuele graven met naamaanduiding. Zoals het hoort en zoals de gevallen militairen verdienen. Zij brachten het hoogste offer voor onze vrijheid. Als dank kregen ze een massagraf. Dit geldt ook voor het massagraf in Delft en Rijswijk. Zij kunnen allemaal herbegraven worden op het Ereveld Den Haag waar diegene die in de Slag om Den Haag gevallen zijn een waardige laatste rustplaats kunnen krijgen. Zie de links hieronder voor alle details en mediaberichten.

RTV Discus n.a.v. behandeling pre-advies door de commissie leefomgeving

Stevige kritiek op negatief advies over ereveld gesneuvelde militairen: ‘pijnlijk en beschamend’

Vergadering commissie leefomgeving met agendaput Ereveld Den Haag

‘Nazimonument’ blijft staan, nabestaanden oorlogshelden woedend: ‘Dit is een belediging’

Reactie Hart voor Den Haag op het preadvies: RAADSLID DE MOS EN INITIATIEFNEMER WOUTERS FURIEUS OVER WIJZE VAN AFDOENING VOORSTEL NATIONAAL EREVELD GEVALLEN MILITAIREN

Den Haag FM Initiatiefvoorstel-Hart voor Den Haag

Initiatiefvoorstel Nationaal Ereveld Den Haag-Hart voor Den Haag

Bij Den Haag FM, 29 september 2020.