Ereveld Den Haag

Teken hier de petitie!

Inmiddels heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos op 24 september 2020 het initiatiefvoorstel “Gevallen soldaten behandelen met eer!” ingediend.

Dit voorstel zal ergens in september 2021 worden behandeld. Zie de stukken op de site van de gemeente Den Haag.

In Den Haag ligt een militair erehof met waarschijnlijk 167 gesneuvelde militairen uit de meidagen van 1940. Dit is qua aantal het grootste erehof van Nederland maar qua oppervlakte het kleinste. Het is totaal onbekend wie er daadwerkelijk ligt en ze zijn zonder militaire eer begraven. Het was namelijk een noodgraf en het is een massagraf. Wij pleiten voor opgraven, identificeren en herbegraven, met militaire eer, in individuele graven met naamaanduiding. Zoals het hoort en zoals de gevallen militairen verdienen. Zij brachten het hoogste offer voor onze vrijheid. Als dank kregen ze een massagraf. Dit geldt ook voor het massagraf in Delft en Rijswijk. Zij kunnen allemaal herbegraven worden op het Ereveld Den Haag waar diegene die in de Slag om Den Haag gevallen zijn een waardige laatste rustplaats kunnen krijgen. Zie de links hieronder voor alle details en mediaberichten.

Bij Den Haag FM, 29 september 2020.