Dodenplaquettes

Als u op een adres woont waar een oorlogsslachtoffer heeft gewoond kunt u een Dodenplaquette bestellen en aan uw woning bevestigen. Ook kunt u deze voor anderen bestellen. U kunt dit via de contactpagina doen. Op deze manier brengen we het slachtoffer weer thuis, geven we ze een weer een gezicht, blijven ze in leven en voortaan aan de vergetelheid onttrokken. De vele Dodenplaquettes samen maken één groot monument.

Op de Dodenplaquette staan de gegevens van het slachtoffer. Als er een foto beschikbaar is van het slachtoffer en/of men had een onderscheiding dan zetten we die erop. U kunt uw eigen organisatie vermelden om zo de band met het slachtoffer weer te geven. Zoals ook bijvoorbeeld de studentenweerbaarheid heeft gedaan.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is bord-2.jpg
Een compleet en gedoneerd Dodenplaquette.
De Dodenplaquette voor de familie van Straaten aan de Amalia van Solmsstraat 107 te Den Haag.

Hierboven ziet u voorbeelden van de Dodenplaquettes. Deze zijn gemaakt in de stijl van de website, van kunststof en bij één slachtoffer ongeveer 20×10 cm groot. Bij meerdere namen, foto’s en onderscheidingen zijn de maten afwijkend.

Het fabriceren van het gedenkplaatje duurt maximaal 2 weken. Het ontwerp en het plaatsen vind plaats in overleg. U kunt de Dodenplaquette natuurlijk ook zelf ophangen.

De kosten bedragen €45,- voor een Dodenplaquette met één slachtoffer. Bij meerdere slachtoffers is er een kleine meerprijs vanwege het grotere bordje. De Dodenplaquettes worden zonder winstoogmerk aangeboden. U kunt ze aanvragen via de contactpagina. Vraag ze ook vooral aan als u geen financiële middelen heeft om een Dodenplaquette te bekostigen. Soms kunnen we met donaties een Dodenplaquette maken en dan hebben we alvast een adres waar we direct mee aan de slag kunnen. Bij voorbaat dank.

De eerste Dodenplaquette aan de Van Imhoffstraat 14 te Den Haag ter ere van Jan Brouwers.
Artikel in het Algemeen Dagblad, 5 mei 2021. Klik op het artikel voor de leesbare link.